Kett-pedagógiai módszertani képzés
"Nevelni csak az tud, aki az örök jelenlétben áll. Annyiban nevel,
amennyiben ebbe bevezet."
Martin Buber
Ma délelőtt Kett-pedagógiai módszertani képzést tartott a Sipos Edit a Szigethalmi Református Egyházközség gyülekezeti házában. Gyakorlatban ismerkedhettünk meg egy közismert mese által a padlóképkészítéssel lépésről-lépésre haladva, eljutva egészen a fő tanúlságokig. A képzés által gazdagodhattunk a közösen elkészített padlókép látványával, egy tollal, amely a saját további útunkat hivatott jelképezni, és akár elmélet tananyaggal is, ami megvásárolható volt a tanfolyam után. Értékes, szívmelengető napot tölthettünk együtt! Köszönjük!
A padlókép szimbolikus cselekvés és alkotás eredménye. A szemlélésre tanítás révén a gyerekeket el lehet vezetni arra a felismerésre, hogy a külső valóság képei bensőnk metaforikus közvetítőjévé válhatnak. E metaforáknak hatalmas kifejező erejük van. A képek elvezetnek önmagunk megértéséhez, de a világot mint a "kimondhatatlan jelentéshordozóját" is megnyithatják előttünk. A Kett-pedagógia a képiesítés, szimbolizálás két alapvető formáját ismeri és gyakoroltatja be: A képalkotás a pedlóképekben valósul meg. A sajátosat a lényegeset fejezi ki, üzeneteket közvetít. A képet mindig kiegészíti a beszéd, a szóbeli kommunikáció. A szimbolikus cselekvés módjai széles skálán mozognak: a kötéllel való közösségformáló játékoktól az egyes teremtmények, emberi művek eljátszásán át a szimbolikus elemekkel gazdagított táncig igen sokféle elemet épített be a Kett-pedagógiai szimbolikus szemlélete.
Franz Kett Istent a végső értelem és lét alapjaként határozza meg, aki megalapozza boldogság- és értelemkeresésünk jogosságát. "A világgal való találkozás alapjává válhatannak, hogy megsejtsem egy magasabb és mélyebb valóság jelenlétét, megérintsem köntöse szegélyét."-mondja. "Nevelni csak az tud, aki az örök jelenlétben áll. Annyiban nevel, amennyiben ebbe bevezet." (Martin Buber) E pedagógia semmi egyébre nem vállalkozik, mint megnyitni az egész személyiségét egy nála nagyobb, transzcendens valóság megtapasztalása számára, ami egyébiránt minden keresztény spirituális törekvés magva.
Az életről az élet történéseről való gondolkodás emberi sajátosság. Elindulni valahová, megérkezni, úton lenni, elfoglalni egy helyet, adni és elfogadni olyan hétköznapi cselekvések, amelyek gyakran nem is tudatosulnak bennünk. Amikor megéljük ezeket az eseményeket, illetve amikor elgondolkodunk rajtuk, tartalommal telítődnek. A következő kifejezésimódokat fejlesztjük: szóbeliség, képalkotás, testi önkifejezés, szimbolikus cselekvés és alkotás.
További fotókat lehet megtekinteni képgalériánkban az alábbi linken:
//szre.gportal.hu/gindex.php?PHPSESSID=cun87fgjqalffbm1p0796q0pr5&pg=36916794&gid=2985414
Áldás, békesség!
Szigethalmi Református Egyházközség