Mi a pnksd lnyege?
HKH 2016.05.10. 11:55

Mi a pnksd lnyege?
Textus: „Trjetek meg, s keresztelkedjetek meg valamennyien Jzus Krisztusnak nevben, bneitek bocsnatra, s megkapjtok a Szentllek ajndkt. ” Ap.Csel. 2:38
Pnksd nnepe a rendszervltozs utn jra a munkaszneti nappal jr nnepek sorba kerlt. Neknk keresztyneknek ez termszetes, hiszen pp olyan nagy nnepnk, mint a Karcsony s a Hsvt. A trtnelmi egyhzakon kvl lk szmra azonban mr elvesztette rtelmt, jelentsgt, az utbbi kettvel ellenttben. Karcsonykor a fldre jtt Jzus Krisztus szletsre emlkeznk, amikor a legnagyobb ajndk arra indtja az embereket, hogy egymsra is tbb figyelmet szenteljenek; s megajndkozzk egymst. A hsvt megint knnyen rthet, hiszen a feltmads vasrnapja utn kvetkezik – a kiveszben lv htfi locsolkods, melyhez szksg van legalbb egy munkaszneti napra. Csndesen megemltve azt a tnyt is, hogy nagypntek tovbbra is munkanap. A profitorientlt kereskedk is „segtenek” e kt nnep rtelmezsben. Mr nnep eltt legalbb egy hnappal megkezddik a dmping, az emberek meggyzse arrl, hogy a karcsony s a hsvt lnyegt akkor tudjk a legjobban betlteni, ha megveszik az alkalomhoz ill termkeket, egymsnak pedig ppen aktulis divatajndkokat. A pnksd nnepe ezzel szemben nem zlet. A pnksd lealacsonyodott egy hossz htvgre, mely alatt a csaldok egy rsze kirndulni indul, esetleg a kerti, vagy vkendhz krli nyr eleji nagytakartst vgzi el, egy msik rsze pedig felkszl az iskolai v utols rohamra. Neknk keresztyneknek viszont jra olyan nnep, melyben megmutathatjuk, hogy mennyire nem ebben a vilgban lnk. Alkalmat ad szmunkra, hogy a vasrnap mellett a htft is egymssal s Istennel tlthessk el. Megint csodabogaraknak tnnk. A problmt hrom krds kr csoportostva kzeltettem meg: Mit is nneplnk pnksdkor? Mi az amit az emberek nagy rsze nem lt meg benne? Mirt nincs benne zlet a kereskedknek?
Mit is nneplnk pnksdkor?
A pnksd grg sz, jelentse tvenedik. Arra a napra utal, mely lezrta a feltmadsa utni idszakot, mikor mg Krisztus negyven napon keresztl tantvnyaival volt. Errl tbbek kztt Tams trtnete, az Emmausi tantvnyok is tudstanak, s melynek sorn tz nappal pnksd eltt a 11 tantvny szeme lttra emeltetett fel Jzus Krisztus az Atyhoz. Ezt kvette az j 12. apostol Mtys kivlasztsa, amint errl az Apostolok Cselekedeteirl rott knyv els fejezete is tudst. Az els pnksdt megelzte teht Jzusnak s tantvnyainak az elvlsa, megkezddtt azok nll lete. Elrkezett az az idszak, amikor az apostoloknak s tantvnyoknak nllan kellett megmutatniuk letkn keresztl Krisztushoz tartozsukat. Az Apostolok Cselekedeteirl rott knyv 2. fejezetben olvashatjuk, mi trtnt az els pnksdkor, mely esemnyekre emlkeznk vrl vre, s mi az, amit szeretnnk, hogy a mi letnkben, gylekezeteinkben is megtrtnjk. Jzus egsz fldi lete alatt Istentl s a hozz vezet trl tantott – „n vagyok az t, az igazsg s az let; senki sem mehet az Atyhoz, csakis nltalam” (Jn. 14:6). Jzus kijelentsei kztt tbbszr tallkozunk azzal az grettel, elssorban Jnos evangliumban, hogy egy msik vigasztalt is kld az Atya, akit parakletosnak nevezett. „… n pedig krni fogom az Atyt, s msik prtfogt ad nektek, hogy veletek legyen mindrkk: az igazsg Lelkt, akit a vilg nem kaphat meg, mert nem ltja t, nem is ismeri; ti azonban ismeritek t, mert nlatok lakik, st bennetek lesz” (Jn. 14:16-17). Ennek a msik vigasztalnak (parakletosnak) az els megjelense kzttnk a pnksd. A pnksd teht a Szentllek kitltetse, annak a bizonytka, hogy Isten gyermekeivel lesz a vilg vgig, nem hagyja ket magukra, hanem vezetni fogja mindnyjukat, ahogy az apostolokat is annak idejn.
Az els pnksd esemnyeirl azt olvassuk, hogy elszr rszegeknek gondoltk az apostolokat, majd a jelenlvk kzl mindenki a maga nyelvn hallotta ket szlni s legvgl azon a napon hromezren trtek meg. A pnksd nem ms mint az egyhz szletsnek napja, az a nap, amikor megalakult Jeruzslemben az els gylekezet, mely mr nemcsak Jzus kzvetlen tantvnyaibl, hallgatibl llt, hanem azokbl, akik hallottk a feltmads evangliumt s befogadtk, megrtettk. Nem egyik vagy msik felekezet alaptsnak nnepe ez, hanem az Istennek Jzus Krisztusban megmutatkozott ajndknak a tovbbi bizonyossga. Jzus fldi lete alatt vllalta letformnkat, vllalta az emberi fradtsgot, indulatot, a golgott, a feltmadsban pedig bebizonytotta, hogy „ember ltal van a hall, ember ltal van a halottak feltmadsa is.” (I. Kor. 15:21) Pnksdkor pedig az Atya kegyelme ltal rszesedhettek az apostolok a Llekbl is, mely mr nem testi, de a testi letet meghatroz er. A pnksd lnyege, hogy az emberrl gondoskodik Isten a Lelke ltal folyamatosan.
Mi az amit az emberek nagy rsze nem lt meg benne?
Napjaink vilga s az elz korok vilga semmiben sem klnbzik, br a technika s a mdszerek sokat fejldtek, az ember ugyanaz maradt. Nem kvnt mst a korbbi korok embere, mint a mai. Mindig nmaga boldogsgt kereste s keresi az ember! Sokszor gy vli a korszellembl kiindulva, hogy ennek rdekben nem lehet mst tenni csak azon az ton jrni, amelyen a nagytbbsg.
De van ms vlaszts, hiszen nem azrt gyjtanak lmpst, hogy vka al tegyk, hanem, hogy a gyertyatartba. Aki Krisztus mellett dnt, az nem rejtzhet el a trsadalomban, hanem vilgtania kell. E vilgtshoz szksges forrs pedig az els pnksd tzbl tpllkozik. A tz az, amelytl az emberek leginkbb flnek, sokszor ordtanak: „Tz van! Tz van!” Pedig csak k gyulladtak be!” (id. Hegeds Lrnd) Igen, a Llek tznek ereje ugyanabban van, mint minden ms tbortzben. Meleget ad a krltte lvknek, lehetsget arra, hogy kzssg alakuljon ki, akik beszlgetnek, egyms dolgai irnt nyitott vlnak. s akik megtapasztaljk ezen kzssget, azok ragaszkodnak egymshoz s Istenhez. De a tz, a fny odavonzza a rovarokat is, nemkvnatos szemlyeket, akik megronthatjk a kzssget, s akiknek „munkja” folytn atomjaira hullhat szt az, mivel a benne lv emberek nem tudjk megtallni az egszsges egyenslyt. A Llek tzt pedig csak az imdsg tpllhatja, amelyet mindenki egyenknt tehet oda.
Mirt nincs benne zlet a kereskedknek?
A karcsony s a hsvt mra mr az eurpai zsid-keresztyn kultrkr egyik meghatroz „trtnelmiestett” talppontja, olyan rsze, ami nlkl elkpzelhetetlen az ves ciklikussg, de amelynek valsga a legtbb esetben a gyermeki mesk vilgba kerlt t. A pnksd nnepe, azonban mint fentebb emltettk, a Llekrl szl, mely jra s jra megeleventette a klnbz korok embert. jra s jra kzel hozza az emberek lett Istenhez, melyrl sokat lehet olvasni szemlyes visszaemlkezsekben is. Pnksd a mindennapi let megelevenedsnek az nnepe, amely nem a megszerezhet javakra irnyul, hanem azzal ellenttesen a belsre, az indulatra, mely az letnket mozgatja, mely kihat a minket krlvev vilgra. Ezen indulatot nem lehet pnzen megvenni, erre idt kell sznni! Az id pedig napjainkban a legfontosabb, hiszen mindenki csak rohan. Az id, amit az embernek nmagra s csaldjra kell (ene) fordtania az eur magyarorszgi bevezetshez hasonlatosan „konvergl”, valahogy mindig halasztdik. Pedig az nmagunkra fordtott idben szksges lenne a lelknk tisztntartsval is trdni, jra s jra megvizsglni, vajon minden rendben van-e krlttnk. Az nmagunkra fordtott id pedig csendessget jelent, olyan tevkenysget, melyben nem megkeresett fizetsnket kltjk el, hanem lelknket tiszttjuk meg a heti, havi vagy akr vek ta magunkkal hozott szennytl. A pnksdi Llek tze tisztt tz is, mint minden Istennel val tallkozs,melyben az ember konfrontldik sajt letnek bneivel, de meg is tisztul bellk. Nem bneink elkendzse lesz mr a mindennapos cl, hanem annak a megmutatsa, hogy ki tiszttott meg. Pnksd valjban arra mutat r, hogy Isten nmagt adta Fiban a golgotai kereszten s feltmadsa utn pedig Szentlelke ltal velnk van a vilg vgezetig.
Molnr Sndor Kroly
Forrs: A Budarsi Reformtus Egyhzkzsg hrlevele 2007. Pnksdjn
http://www.refbudaors.hu/website/dokumentumok/hirlevelek/2007-punkosd.pdf
lds, bkessg!
Szigethalmi Reformtus Egyhzkzsg
|