A Reformci jeles alakjai - Klvin Jnos
HKH 2016.04.16. 20:27
Klvin Jnos (Noyon, 1509. jlius 10. – Genf, 1564. mjus 27.)
Francia szrmazs svjci reformtor, keresztny tuds, a klvinizmus nvadja. Elssorban teolgiai s egyhzszervezi munkssga miatt nevezetes, de fontos szerepet jtszott a francia irodalmi nyelv kialakulsban is. Huszonhat ves korban rt f mve, amelyet aztn egsz letben bvtett s tdolgozott, az Institutio Christianae Religionis („A keresztny valls rendszere”), illetve az ltala fellltott genfi egyhzszervezet Eurpa-szerte mintaknt szolglt a reformtus egyhzak megalakulshoz. A vallstrtneti szemponton tlmenen Klvin azzal is hatott a nyugati kultrra, hogy megvltoztatta a munkaszemlletet, ideolgiai alapot biztostva a kapitalizmus fejldshez.
Apai gon sei tengerszek voltak. Apja, Grard, Noyonban (Picardie) telepedett le, vrosi jegyz s kptalani gyvd volt. Egy gazdag polgr lnyt, Jeanne Le Franc-t vette felesgl. Hzassgbl szletett fia, Klvin Jnos. Az desanya Jnos hromves korban meghalt, a helybe lp nevelanyjtl a gyermek kevs szeretetet kapott.
A hagyomnyos Klvin-letrajzok szerint 1523-tl Prizsban tanult teolgit. 1527-1528 krl apja hazahvta Klvint Prizsbl, s Orlans-ba kldte kzjogot tanulni, egyes vlemnyek szerint azrt, mert a jogi plyt elnysebbnek tartotta, msok szerint azrt, mert nmely pnzgyi visszssgok miatt megromlott a kapcsolata a kptalannal. Orlans-ban Melchior Wolmar volt r nagy hatssal; taln volt az, aki megismertette Klvint a lutheri eszmkkel. Klvin 1531 elejn fejezte be jogi tanulmnyait, majd 1531 jniusban visszatrt Prizsba. Itt fejezte be mg Orlans-ban elkezdett mvt, Seneca De Clementia cm munkjnak a magyarzatt, amelyet 1532-ben sajt kltsgn adott ki. 1532-ben visszatrt Orlans-ba, de tja cljrl csak felttelezsek szlettek.A tanv vgn szlvrosba trt vissza, majd 1533 szn ismt Prizsba utazott.
1533. november 1-jn Nicolas Cop, a prizsi egyetem rektora tanvnyit beszdet tartott az obszervns ferencesek kpolnjban; a beszd rszben Rotterdami Erasmus s Luther Mrton hatst tkrzte, de sok tekintetben a hagyomnyos katolikus felfogst kvette. A prizsi kzvlemnyt felhbortotta a beszd, gy a rektort Navarrai Margit kzbenjrsa ellenre elmozdtottk tisztsgbl, s elmeneklt Prizsbl. 1533 novemberben Klvin is tvozott Prizsbl. Thodore de Bèze 1575-s Klvin-letrajza arra cloz, hogy Klvinnak azrt kellett elmeneklnie, mert rta a rektor beszdt. Ez a hagyomnyos magyarzat a 20., st a 21. szzadban is tovbb l, mivel azonban nem maradt fenn olyan korabeli forrs, ami sszefggsbe hozta volna Klvin tvozst Cop beszdvel, ms letrajzrk ezt legendnak tartjk. Valszn, hogy I. Ferenc francia kirly szigor protestnsellenessge miatt a lutheranizmussal rokonszenvezk, kztk Klvin, letartztatsra szmtottak.
Ezutn egyik bartjnl, Du Tillet angoulême-i kanonoknl lt, ahol nagy knyvtrat tallt, s egyhzi tanulmnyokkal kezdett foglalkozni. Itt rta Psychopannychia cm mvt, cfolatknt az ellen az anabaptista tants ellen, hogy a hall utn a llek alv llapotba kerl. A nyugalmas idszakban az kori grg-rmai irodalom klasszikusait, illetve a keresztyn egyhzatyk munkssgt tanulmnyozta. Ezt kveten Nrac-ba, Navarrai Margit kastlyba meneklt. Itt tallkozott Jacques Lefèvre d’taples-val, akinek francia nyelv biblijt a Sorbonne-on elgettk.
Klvin 1534-ben trt vissza szlfldjre, ahol mjus 4-n lemondott jvedelmez kplnsgrl, amit mg apja szerzett neki. Egyes letrajzok szerint 1534. mjus 26-n tbb fiatallal egytt a papsg ellen zajos tntetst kezdemnyezett a szkes templomban, ezrt brtnbe kerlt. Az esetet az jabb letrajzrk nem Klvinra, hanem egy nvrokonra vonatkoztatjk; maga Klvin ugyanis egy 1545-s levelben hlt adott Istennek, hogy soha nem volt bebrtnzve.
Klvin kvetkez prizsi tartzkodsa alatt, 1534. oktber 17-n jjel a luthernusok falragaszokat tztek ki, amelyben durva hangon tmadtk a katolikus mise intzmnyt. I. Ferenc elrendelte a felforgatk megbntetst. Tbb szemlyt mglyn gettek meg, kztk tienne de la Forge-ot is. Klvin Du Tillet-vel egytt Metzbe, majd Strasbourgon t Bzelbe meneklt. Bzelben Matinus Lucianus lnven lt. Itt rta meg s 1535. augusztus 20-n fejezte be az Institutio Christianae Religionis („A keresztny valls rendszere”) cm mvnek els megfogalmazst, amelyet a francia kirlynak ajnlott, aki azonban nem olvasta el a knyvet.
Klvin ezt a mvt latinul rta, de sajt maga fordtotta le francira. Az els kiads 1536 mrciusban Bzelben, a msodik kiads 1539-ben, mg az els francia fordts 1541-ben jelent meg. A Klvin ltal vglegestett latin szveg kiadsra 1559-ben kerlt sor. Az ltalnosan hasznlt 1560-as kiads mr Klvin tantvnyainak betoldsait is tartalmazza.
1536-ban Klvin egyes forrsok szerint Ferrarba utazott, taln az ottani evangliumkvet Rene hercegn, XII. Lajos francia kirly lenya kedvrt. Ms forrsok szerint az ezzel kapcsolatos trtnetet a legtjkozottabb mai trtnetrk mr nem fogadjk el. Az viszont bizonyos, hogy jniusban visszatrt Franciaorszgba, a csaldi gyek rendbettelre. Miutn fivrt, Antoine-t bzta meg a noyoni gyek intzsvel, Strasbourgba indult, de az V. Kroly nmet-rmai csszr s I. Ferenc kztti hbor miatt Genf fel kerlt.
A reformcit kevssel elbb elfogad genfi kztrsasgban a valls s a politika gyei elg zrzavaros mdon fondtak ssze, a vrosi tancs egyrszt hatsgknt mkdtt, msrszt felgyelte az egyhzat is. A Genfben lelki vezet Guillaume Farel-nek ezrt vilgos gondolkods segttrsra volt szksge, s gy vlte, hogy Klvin alkalmas lesz a feladatra. Farel szinte kiknyszertette, hogy Klvin Genfben maradjon. Klvin ksbb azt mondta errl az esemnyrl, hogy „mintha az Isten nylt volna utnam a mennyekbl”. Klvin Genfben elbb vallstanti llst tlttt be, majd miutn 1536 novemberben nyilvnos hitvitban nagy diadalt aratott kt katolikus sznok felett, s a vitban bebizonytotta rendkvl j memrijt s sznoki kpessgeit, illetve az egyhzatyk alapos ismerett, a genfi egyhz prdiktorv neveztk ki. 1536-ban Klvin egy rvid katekizmust adott ki az egyhz f hittteleivel.
1537. janur 16-n Farel s Klvin a vrosi tancs el terjesztettk az egyhz szablyzatnak j tervezett, Articles sur le Gouvernement de l'glise cmmel. Ebben gyakoribb kvntk tenni az addig havonta egyszer osztott rvacsort, javasoltk a mr ltez „javt s fegyelmez kikzsts” megrzst, a vilgitl fggetlen egyhzi trvnyszk fellltst, a fiatalok vallsi oktatst s nyilvnos vizsgztatst, valamint a hzassgra vonatkoz szablyok megvltoztatst. A szablyokat rszben megszavaztk (a fggetlen egyhzi trvnyszket pldul nem fogadtk el). A npszertlen szigort intzkedsek kvetkeztben 1538 februrjban a genfi vrosi tancs egyhzi krdsekben a berni egyhz gyakorlatt fogadta el. 1538. mrcius 11-n a tancs a lelkszek elzetes megkrdezse nlkl elrendelte az rvacsornak a berni egyhz szoksa szerint val kiosztst. Mivel Klvin s Farel nem engedtek, a tancs szmzte ket a vrosbl.
Klvin 1538 szeptemberben Martin Bucer meghvsra Strasbourgban teleplt le, ahol a hugenotta menekltekbl alakult gylekezet lelkipsztora lett. 1540-ben itt nslt meg, felesge egy ktgyermekes zvegy, a holland szrmazs, anabaptista valls Idelette de Bure Stordeur lett. Ngy gyermekk rendre csecsemkorban halt meg. Idelette kilenc vvel hzassgktsk utn hunyt el.
Strasbourgi tartzkodsa idejn Klvin rszt vett a haguenaui, illetve az V. Kroly ltal szervezett wormsi s regensburgi vallsi vitkban, ennek sorn megismerkedett a nmet protestantizmus tanaival s kpviselivel. Philipp Melanchthonnal klnsen j kapcsolatot alaktott ki, s egytt dolgoztk ki az gostai hitvalls mdostott vltozatt (Confessio augustana variata).
1540 szeptemberben a genfi tancs visszahvta Klvint a vrosba, mivel sajt maguk nem voltak kpesek vlaszolni Jacopo Sadoleto bboros levelre, amelyben a rmai katolikus egyhzhoz val visszatrsre szltotta fel ket. Klvin tbb elutasts s hosszas gondolkods utn 1541. szeptember 13-n trt vissza Genfbe. A vros eleinte szabad kezet adott Klvinnak az egyhzi szervezet talaktsra.
1542. janur 2-n a tancs vglegesen jvhagyta a Klvin ltal ksztett egyhzi rendtartst, miutn az gynevezett kis tancs (Petit Conseil), vagyis a vros szkebb vezetse 1541. oktber 27-n elfogadta, s a vrosi polgrok ltalnos tancsa (Conseil Gnral) november 20-n igen nagy tbbsggel megerstette. (Ennek az egyhzi rendtartsnak az alapvet elemei a ksbbiek sorn tkerltek a legtbb eurpai s amerikai reformtus s presbiterinus egyhz szablyaiba s gyakorlatba.) Fellltottk a konzisztriumot (egyhztancs), amely kilenc lelkszbl s tizenkt vilgi tagbl llt. A konzisztrium gyakorolta az egyhzi hatalmat, a nagytancs ugyanakkor magnak tartotta fenn mind a testi vagy pnzbeli bntetsek elrendelsnek, mind e dntsek vgrehajtsnak a jogt.
1542-ben Klvin tdolgozta s kiadta a Strasbourgban hasznlt imdsgos- s nekesknyvet La Forme des Prières et Chants Ecclsiastiques cmen. Szintn 1542-ben jelent meg katekizmusa, a Catchisme de l'Eglise de Genève, amely azutn klfldn is elterjedt, nmet, angol, skt, belga, spanyol fordtsban, de kszlt hber s grg nyelv fordtsa is.
Genfi lelkipsztorsga alatt Klvin hatalmas mennyisg munkt vgzett: mindennap prdiklt, egy hten hrom teolgiai eladst tartott, pntekenknt a Szentrst magyarz felolvassokat tartott, egyes vasrnapokon a presbiteri gylsen elnklt. Egyszerre volt teolgus professzor, prdiktor, lelksz, egyhzi vezet, az iskolk felgyelje, kzben kiterjedt levelezst folytatott, knyveket rt, s a nyugati reformci egyik szellemi vezetjeknt komoly hitvitkat folytatott.
Klvin szigorsga a genfiek egy rszben, a libertinekben ellenkezst vltott ki: elnyomsknt fogtk fel az egyhzi fegyelmet, az egyhz beleszlst az erklcsi gyekbe. Az alsbb trsadalmi rtegekben Klvin npszertlensghez ersen hozzjrult a krtyzs s a kocsmk betiltsa. Miutn az 1540-es vek vge fel az Ami Perrin vezette libertinek hatalomra kerltek, Klvinnak mr nem volt elg befolysa, hogy terveit megvalstsa. Mivel nem volt genfi szlets, ezrt nem kerlhetett a vros vilgi vezetsbe, nem szavazhatott, s nem vllalhatott kztisztsget. 1553-ra az erviszonyok annyira megvltoztak, hogy a Perrin-vezette libertinek az egyhzi gyekbe is beleszltak. Klvin 1553. jlius 24-n felajnlotta lemondst, de azt nem fogadtk el.
Klvinnak az egyhzfegyelem megszilrdtsrt vvott harcainak egyik llomsa volt 1553-ban a katolikusok s klvinistk ltal egyarnt eretneknek tekintett Szervt Mihly pere s kivgzse.
Klvin 1555-ben szilrdtotta meg hatalmt. A libertinekkel vgs sszetkzsre kerlt sor, miutn Klvin – a nagytancs dntse ellenre – megtagadta Ami Berthelier-tl, a libertinek vezetjtl az rvacsora kiszolgltatst. A libertinek elmenekltek Genfbl; ezt kveten Klvin kikezdhetetlen tekintlynek rvendett a vrosban. Nzetei s munkssga Eurpa-szerte hatottak.
1558 szn Klvin belzasodott, de mivel attl flt, hogy meghal, mieltt az Institutio utols javtsait befejezhetn, betegen is tovbb dolgozott. Gygyulsa utn a prdiklssal megerltette a hangjt, s ettl kezdve llapota folyamatosan hanyatlott. Utols prdikcijt 1564 februrjban tartotta, prilisban elksztette vgrendelett, mjusban elhunyt. Genf Plainpalais negyedben, az n. Kirlyok utcjnak temetjben (cimetière des Rois) temettk el, sajt krsre jeltelen srban. A 19. szzadban emlktblt helyeztek arra helyre, amelyet a hagyomny Klvin nyughelynek tekint.
Klvin teolgijra hatottak a korbbi reformtorok, elssorban Martin Bucer s Heinrich Bullinger, ugyanakkor felismerhet benne Hippi Szent goston s a kzpkori skolasztikusok (Duns Scotus, Canterburyi Szent Anzelm) alapos ismerete is. Kiindulsi pontja a Biblia, amelynek – a hagyomnyos rtelmezssel ellenttben – nem az egyhz, hanem a Szentllek biztostja a tekintlyt. A keresztnysg kzppontjban azonban nem a Biblia, hanem Krisztus ll – a knyv csak eszkz, amelynek segtsgvel eljuthatunk a Krisztussal val tallkozsig. A Szentrs kijelentsvel Isten igazodik az ember felfogkpessghez, s ebben a hozzigazodsban megnyilvnul az emberek irnti kegyelme s gondossga.
Klvin alapvet gondolata, hogy Isten brki ltal megismerhet, aki racionlisan szemlli az emberisget, a termszet rendjt s a trtnelem menett, ez a fajta ismeret teht nem csak a keresztnyek sajtja, Jzus Krisztus ezzel szemben csakis a Szentrs szvegeibl ismerhet meg. Az szvetsg s jszvetsg kztt alapvet folytonossg ll fenn, lnyegket illeten azonosak, de az dvzls idrendjben elfoglalt klnbz helyk miatt egyes dolgokban eltrnek. Mindkett Jzus Krisztusrl s az isteni kegyelemrl szl, de az jtestamentum sokkal vilgosabban.
Klvin rtelmezse szerint az ember a hit ltal misztikus kapcsolatba kerl Krisztussal, ennek ellenre tovbbra is bns marad. A bnk eltrlhetetlensgbl kvetkezik a ketts predestinci tana: az Isten eleve eldnti, hogy „nmelyeket rk letre, msokat rk krhozatra rendel” s ennek megfelelen alaktja sorst. A szabad akarat, amellyel az ember teremtsekor mg rendelkezett, a bnbeess kvetkeztben annyira legyenglt, hogy kptelen szembeszllni a bnnel. A predesztinci tant az angol nyelv katolikus enciklopdia visszatasztnak minsti s istenkromlsnak tartja, ugyanakkor egy unitrius vlemny szerint „a ketts predestinci tana nem volt Klvin Jnos teolgijnak alapttele, hanem csak utdainak elferdtse rvn lett azz.” Az anglikn McGrath szintn gy vli, hogy az eleve elrendels nem kzponti elem Klvin teolgijban, „csak amolyan kisegt tan, adalk a kegyelem evangliumnak hirdetsbl fakad rejtlyek magyarzathoz.”
A reformci tbbi nagy egynisghez hasonlan Klvin is ragaszkodott a csecsemkeresztelshez, amely a krlmetlshez hasonlan az jszlttnek a szvetsghez val tartozst jelenti. Klvin gy tartotta, hogy a csecsemkeresztels a korai keresztny egyhz fontos hagyomnya, nem pedig – ahogy az anabaptistk lltjk – kzpkori fejlemny.
Az eucharisztit illeten Klvin hrom elemet klnbztet meg: a jelentse vagy jelentsge az isteni gret, lnyege vagy tartalma Krisztus testnek elfogadsa, rdeme vagy hatsa pedig a Krisztus jttemnyeiben val rszeseds.
Klvin hozta ltre a svjci reformci sikeres gt, amelynek alapjn a reformtus egyhzak vilgszerte ma is mkdnek. Rendszert s a reformtus egyhzat klvinizmus nven is szoks emlegetni.
Az egyhzi szervezet talaktsa sorn Klvin tllpett a katolikus egyhzszervezet kritikjn; munkssga arra irnyult, hogy a Szentrs elvein alapul szervezetet ltestsen. Az Institutio-ban lertaknak megfelelen a lthat egyhz a hvek sszessge, akik tisztelik Istent s Krisztust, felveszik a keresztsg szentsgt, az rvacsora vtelvel bizonytjk az igaz hitben s a szeretetben val egysget, valamint az Ige szavnak engedelmeskednek. Ennek a lthat egyhznak a rszei az egyes gylekezetek, amelyek jogilag nllak. A gylekezet tagjai egymssal egyenlek, az egyhzi hatalom forrsa a gylekezet akarata. Az egyhzi tisztsgeket vlaszts tjn tltik be. A klvini egyhz jellemz vonsa a szigor egyhzi fegyelem.
Az egyhzi hatalom gyakorli egyrszt az igehirdetk, msrszt a np soraibl vlasztott presbitrium. A presbitrium feladata az egyhz anyagi s szellemi gyeinek gondozsa mellett az egyhzi fegyelem ellen vtk megbntetse is.
Klvin felfogsa szerint az llam s az egyhz sszefondsa ellenttes a Biblival. Az evilgi let szempontjbl az llami hatalomra szksg van. Noha az llam s az egyhz ms-ms terleteken mkdnek, vgeredmnyben azonos a cljuk: a bnk elleni kzdelem s a rend fenntartsa. Ebbl kvetkezen az llamnak sajt rdekben tmogatnia kell az egyhzat.
Az egynek ktelesek a kormnyzatnak - mg a rossznak is - engedelmeskedni. Egy esetben szabad a vilgi hatsgnak ellenszeglni: ha az az Istennek val engedelmessg megtagadst jelenten.
Az egyhzszervezet reformja sorn Klvin 1542-ben megalaptotta a „lelkszek testlett” (La vnrable compagnie des pasteurs), amelynek az volt a feladata, hogy a lelkszek kztt a tantsbeli sszhangot s tisztasgot fenntartsa.
Klvin megreformlta az egyhzi nekek hasznlatnak rendjt is. Els emlkiratban a tancshoz (1538) templomi hasznlatra a zsoltrok behozatalt ajnlotta. Clment Marot francia klt zsoltrfordtsa alapjn, Strasbourgban 1539-ben nekesknyvet adott ki, amely 19 zsoltrt s hrom liturgikus neket tartalmazott. Miutn a szmztt Marot maga is Genfbe rkezett 1542-ben, Klvin krsre j fordtsokkal bvtette az eddigieket. Az 1543-ban megjelent msodik kiads mr 50 zsoltrbl llt. Marot halla utn a zsoltrknyv teljes fordtst Bza Tdor fejezte be. Szmos nyelvre lefordtottk, magyar nyelvre elsknt 1606-ban Szenczi Molnr Albert.
Klvin szorgalmazta egy teolgiai fiskola fellltst, amelyhez szemlyes gyjtssel is hozzjrult. A genfi akadmit 3 fakultssal 1559. janur 5-n nyitottk meg. Klvin vezet tanrknt meghvta h tantvnyt s bartjt, Thodore de Bèze-t. Az Akadmia azta is tevkenyen hozzjrul a klvinista teolgia tantshoz.
Klvin hatsa nem csak szkebb krnyezetben rvnyeslt. 1559-ben a hugenotta egyhz els zsinatn Klvin egyik tantvnya, Chandieu ltal fogalmazott hitvallst (Confessio Gallicana) fogadtk el, az istentiszteletet, egyhzfegyelmet s szervezetet illeten pedig teljesen Klvin elvei alapjn dntttek. Anglia, Skcia, Hollandia, szak-Amerika, Cseh-, Morva-, Lengyel- s Magyarorszg reformtus egyhzai, amelyek ezt kveten alakultak, a klvini hitelvek mentn szervezdtek.
„Jellemt illetleg, br termszete szerint tl komoly, mgis a trsalkodsban senki sem volt nyjasabb nla. A gyngesgbl esett emberi hibkkal szemben csodlatosan trelmes s tapintatos, s sem durva szitkozdssal nem kesertette el vagy rettentette meg a gynge lelkeket, sem a bnknek nem kedvezett azok leplezgetsvel vagy hzelkedssel.”
(Thodore de Bèze)
„Az emberek, ldott kvetkezetlensgbl, gyakran kedvesebbek, mint hitvallsuk. Klvin mindenesetre ilyen volt.”
(New Schaff-Herzog Encyclopedia of Religious Knowledge)
„Klvin egynisgbl hinyzott a humor s kellem. Keresztny sztoikus volt: komor, szigor, hajthatatlan, m a mrvny fellet alatt a szenvedly s vonzalom tze gett” - rja rla Philip Schaff (1819-1893) teolgus s egyhztrtnsz.
A humortalansgt kiemeli az angol nyelv katolikus enciklopdia, illetve Alister E. McGrath knyve is, noha utbbinak egy mellkmondatbl kivilglik, hogy Klvin egynisgre vonatkoz lltsait rszben spekulatv jellegeknek tartja: „Az is valszn azonban, hogy nem vagyunk igazsgtalanok, mikor Klvint gy kpzeljk el, mint nem klnsebben vonz teremtst, akibl hinyzik az a fajta szellemessg, melegsg s humor, amely Luthert oly szrakoztatv tette az asztal mellett.” Magnemberknt nyjas s rzkeny ember volt, akit a bartai kml figyelemmel kezeltek.
Megszlalsaiban megmutatkozott klasszikus mveltsge; ha nagy sokasg eltt beszlt is, az rveivel a tanultakhoz szlt s nem hasznlta a demaggia fegyvert. A vallsi vitkban az egyhzatykat a pontos hely megadsval, emlkezetbl idzte, arcmemrija is emltsre mltan j volt.
Testalkata gyenge, beteges volt. Naponta csak egyszer tkezett, gyakran szenvedett gyomorronts, fejfjs, epek, aranyr, kszvny, lz s krnikus asztma miatt. Az lland fejfjst egyes szerzk szerint letmdja s a bjtls okozta, ms vlemnyek viszont a stressz mellett a beteges alkatot is emltik. Els letrajzrja, tantvnya s egyben hivatali utdja, Thodore de Bèze lersa szerint „arca kiss halovny s sttbarns volt, szemei egsz hallig that fnnyel ragyogtak s les rtelemre mutattak”.
Philip Schaff szerint „Nagyobb hatst gyakorolt s gyakorol ma is a latin s angolszsz nemzetek protestns egyhzaira, mint brmely ms reformtor. A trtnelemben nincs szembetkzbb plda olyan frfira, aki ennyire kevs szemlyes npszersggel ilyen nagy hatssal lett volna az emberekre.” A Catholic Encyclopedia szintn a legnagyobbnak tartja a protestnsok kztt, s megllaptja, hogy Hippi Szent goston utn taln volt az a nyugati teolgiai r, akit a tantvnyai a legkitartbban kvettek.
Rszletesen elemezve s teolgiai szempontbl rnyalva Max Webernek A protestns etika s a kapitalizmus szelleme cm mvnek alapgondolatt, Alister McGrath megllaptja, hogy „a nyugati kultra szempontjbl a klvinizmus egyik legnagyszerbb eredmnye a munkaszemllet” ... „a munka tbb nem visszataszt, alacsonyrend, lehetleg kerlend tevkenysg, hanem tiszteletre mlt s dics eszkz, mellyel Isten megersti az ltala teremtett vilgot.” A Max Weber ltal krlrt protestns munkaetikn tl, taln Klvin Jnos 1545. november 7-i (De Usuris c.) levele is, - melyben szembeszllt a kzpkori egyhz kamatszedsi tilalmval a tisztessges kamat vdelmben - , fontos momentuma lehetett az Eurpa szerte kszld j gazdasgi rend, a kapitalizmus terjedsnek.
Klvin emlkre ugyanakkor rossz fnyt vet Szervt Mihly meggettetse. Egyes reformtus vlemnyek szerint Klvinnak nem volt befolysa Szervt pernek kimenetelre. A kztudatot ebben a tekintetben Stefan Zweig, illetve - magyar nyelvterleten - St Andrs irodalmi mvei formltk, noha ezeket szerzik sajt koruk dikttorainak megjelentsre s nem a valdi Klvin brzolsra szntk. Az anglikn teolgiatrtnsz McGrath viszont rnyaltabban rtkeli Klvin szerept, t tartja Szervt kivgzse kzvetett okozjnak, ugyanakkor helytelenti Klvin szerepnek klns hangslyozst, mivel „a rmai katolikus, a reformtus, a luthernus s az anglikn egyhz egyformn eltlte s kivgezte a maga Szervt Mihlyait.” A Szervt kivgzsnek helyn 1903-ban emelt emlkm felirata gy fogalmaz: „Nagy reformtorunknak, Klvinnak tisztel s hls fiai, de eltli egy tvedsnek, mely szzad volt, a reformci s az evanglium alapelvei szerint val lelkiismereti szabadsghoz ersen ragaszkodva, emeltk ezt az engesztel emlket 1903. oktber 27-n.”
Klvin hallnak hromszz ves jubileumra Genfben kzadakozsbl ltrehoztk a „reformci csarnokt” (Auditoire) felolvassok s knyvtr szmra, amelyet 1867. szeptember 26-n avattak fel. Szletsnek 400. vforduljra hatroztk el Genfben a reformci emlkmvnek ltrehozst. Az emlkmvet vgl 1917-ben avattk fel. Szletsnek 500. vforduljn a vilg reformtus egyhzai a 2009. esztendt Klvin-vv nyilvntottk. A Magyar Nemzeti Bank erre az alkalomra 5000 forint nvrtk ezst emlkrmt adott ki. A Magyarorszgi Reformtus Egyhz is elkszttette az vfordulra a maga hivatalos emlkrmt, melyet orszgos plyzat keretben vlasztott ki.
Magyarorszgon szmos teleplsen kztr viseli nevt, pldul Budapesten, Debrecenben, Hdmezvsrhelyen, Makn vagy Szegeden. 2008-ban a Dek Tri Evanglikus Gimnziumban szobrot lltottak az emlkre.
|