Apja kvnsgra Luther jogi tanulmnyokba kezdett. 1505 nyarn, a hazaton nagy viharba keveredett, s hallflelmben a bnyszok vdszentjhez knyrgtt: „Szent Anna, segts! Ha lni hagysz, szerzetes leszek!” Ezen fogadalmnak megfelelen, apja akarata ellenre, jlius 17-n belpett az erfurti goston-rendi remetk soraiba. Ott a rend elrsait olyan pldaszer szigorral kvette, hogy mr 1507-ben papp szenteltk.
A mindennapi vezekls ellenre Luther nagy lelki vlsgot lt t. Ennek oka – Luther sajt bevallsa szerint, aminek a forrsok tbbsge hitelt ad – az utols tlettl val flelem, illetve a sajt dvzlsben val ktelkeds volt. A kongregci fnke a hittudomny tanulmnyozst ajnlotta neki, ekkor kerlt Luther Wittenberg-be 1508-ban. Az ottani kolostoriskolban ismerte meg William Ockham teolgijt, ami az isteni szabadsgot s az emberi szabad akaratot hirdette, valamint az egyhzatykat tanulmnyozta. Egy vre r a Biblia professzora lett. Az grg, a hber s az erklcsfilozfia mellett egyb bibliai tantrgyakat oktatott.
Luther 1510-ben Rmba utazott. Ekkor mg nem vonta ktsgbe a katolikusok hitgyakorlatot, de mr felhbortotta a komolytalansg s az erklcsi hanyatls, amivel Rmban tallkozott. 1511-ben visszatrt Wittenberg-be, ahol 1512-ben a teolgia doktora lett. A kvetkez vekben rengeteget dolgozott, az egyetemen tartott teolgiai eladsok mellett a wittenbergi kolostor terleti vikriusaknt tizenegy kolostort kellett felgyelnie, s prdiklt a vrosi plbniatemplomban is. Ebben az idben fokozatosan elszakadt a hagyomnyos szentrs-magyarzattl, azt nyelvi s trtnelmi megfontolsokkal rtelmezte, a szavak htkznapi jelentsbl kiindulva. Ekkoriban jutott el azokra a kvetkeztetsekre, amelyek ksbb a katolikus egyhzzal val szaktst eredmnyezte.
Luther egy visszaemlkezsben a sola gratia (kizrlag kegyelembl) megfogalmazst vratlan megvilgosodsknt rja le, amely a wittenberg-i kolostorban rte, mikzben a Pl apostol rmaiakhoz rt levele els rsznek 17. versn elmlkedett, hirtelen felismerte, amit sok ven t hasztalanul keresett. Ez a bibliai ige vezetett Luther j rsrtelmezshez: Isten rk igazsgossga tisztn kegyelmi ajndk, amelyet az ember a Jzus Krisztusba vetett hit ltal kap meg. Ezt az ajndkot semmilyen egyni teljestmnnyel nem lehet kirdemelni. Ettl fogva kritikusan szemllte az egyhzat, amely gy tntette fel magt, mint aki Isten kegyelmt egyedl kzvetti az emberek fel.
1516-17-bem A bcscdulk segtsgvel prblta sszegyjteni a szksges forrsok res rszt a rmai Szent Pter-bazilika felptshez, illetve sajt adssgai kifizetshez. 1517. oktber 31-n Luther levelet rt Albert pspknek, amelyben tiltakozott a bcscdulk rustsa ellen. A levlhez csatolta a bcscdulk erejt s hatkonysgt ktsgbe von vitairatt, amely ksbb a 95 ttel nven vlt ismertt. Ekkor mg nem llt szndkban szaktani a rmai katolikus egyhzzal. Ma mr a tudsok komoly vitkat folytatnak, hogy Luther ugyanazon a napon tnylegesen ki is szegezte a 95 ttel msolatt a wittenbergi vrtemplom kapujra. A korabeli forrsok kzl csak kevs emlti ezt a momentumot, mindenesetre ezt a dtumot tekintjk a reformci kezdetnek s nnepeljk minden v oktber 31-n, a reformci napjaknt.
A 95 ttelt latinrl hamarosan nmetre fordtottk, kinyomtattk. Kt ht alatt ismertt vlt Nmetorszgban, majd rvidesen egsz Eurpban.
Albert pspk megvizsgltatta a mainzi egyetemmel a tteleket s rtestette rluk X. Le ppt is. A ppa elszr nem tartotta fontosnak a vitairatot, s Luthert rszeg nmetnek nevezte, aki meg fogja gondolni magt. 1518-ban azonban mr bizottsgot lltott fel a tanult Silvester Mazzolini (ms nven Prierias) vezetsvel, hogy vizsgljk meg Luther lltsait. Prierias arra a kvetkeztetsre jutott, hogy Luther tudatlan, istenkroml eretnek, s latin nyelv dialgust rt a ttelek ellen. Vitba szllt Lutherrel Johann Eck is; Luther mindegyikknek kln megfelelt, de a legkimertbb vlaszt ebben a trgyban az 1518-ban rt „Resolutiones disputationum de indulgentiarum virtute” cm rsa tartalmazza. A vitnak az lett az eredmnye, hogy a ppa Rmba idzte Luthert, az eretnekek fltt tlkez ppai brsg a Szent inkvizci el, III. (Blcs) Frigyes szsz vlasztfejedelem kzbelpsre azonban a meghallgatst thelyeztk Augsburgba, ahol a birodalmi gylsen Tommaso Cajetan De Vio bboros is jelen volt. A meghallgatson utbbi felszltotta Luthert, hogy vonja vissza tanait, de rdemi vitba nem bocstkozott vele. Luther mg ekkor is a „rosszul rteslt pptl a jl rtestend pphoz” fordult igaza vdelmben, azonban a kvetkez vben egy lipcsei hitvitban mr a ppai joghatsgot is vitatta.
Luther egyre tovbb ment azon az ton, hogy a Biblia alapjn szembefordul a katolikus egyhz egyes tantsaival. Megersdtt benne az a vlemny, hogy a ppai trnon az Antikrisztus l; erre vonatkoz gondolatait „A nmet nemzet keresztyn nemessghez” cm 1520-as rsban tette kzz. 1520. jnius 15-n a ppa az Exsurge Domine ppai bullval kikzstette Luthert az egyhzbl, eltlte a tteleit, elrendelte knyveinek megsemmistst s hatvan napot hagyott Luthernek ttelei visszavonsra.
1521. mjus 4-n Blcs Frigyes vlasztfejedelem parancsra Luthert elraboltk, amikor a wormsi birodalmi gylsrl hazafel tartott. A fejedelem abban remnykedett, hogy gy Luthert megvhatja a birodalmi tok kvetkezmnyeitl.
Luther Wartburg vrban lnven lt, Junker Jrgnek (azaz Gyrgy lovagnak) nevezte magt s szakllat viselt.
1525. jnius 13-n Luther eljegyezte Katharina von Bora-t, majd jnius 27-n sszehzasodtak. Ez megfelelt Luther azon tantsnak, amely szerint a hzassg nem szentsg. St, elutastotta a clibtust s kvetelte a kolostorok feloszlatst. Katharina a professzor szemlyes gondjainak megoldsban annak nagy segtsgre volt; szllst adott a dikoknak, Luther szmos beszdt megrta, elltta a hz krli feladatokat. Hat gyermekk szletett: Johannes, Elisabeth, Magdalena, Martin, Paul, Margarethe.
Luther utols veit tbbfle betegsg neheztette. Ezenkvl igen megviselte Magdalena nev lenya halla 1542-ben. Vallsi trelme is egyre fogyott, a rmai katolikusok s a zsidk vallsi tantsai ellen fktelen kirohansai voltak. Korbban rta a „Hogy Jzus Krisztus is zsidnak szletett” cm mvt, amelyben a Messis zsid mivoltt emelte ki. Egy Keletrl rkezett beszmolban arrl hallott, hogy Morvaorszgban a zsidk sajt hitkre trtik a jakarat polgrokat. Luther teljesen felhborodott ezen, s megrta „A zsidkrl s hazugsgaikrl” („Von den Jden und ihren Lgen”) cm knyvt 1543-ban. A Kria (egyhzi brsg) elleni harcai Luthert elfrasztottk. lete vge fel egyre lesebb szavakkal tmadta a ppasgot, amely nem hajland szrevenni sajt hibit. Luther teljesen lemondott a javts lehetsgbe vetett hitrl, amikor 1545-ben, egy vvel a halla eltt megrta „Az rdg alaptotta rmai ppasg ellen” („Wider das Papsttum zu Rom, vom Teufel gestiftet”) cm munkjt. Ebben a ppt mr Antikrisztusnak blyegzi. A wittenbergi egyetemen val tantst szinte lete vgig folytatta, utols eladst az albbi szavakkal fejezte be: „Ich bin schwach, ich kann nicht mehr.”, vagyis „Gyenge vagyok, nem brom tovbb!” lete utols tja szlfldjre, Mansfeldbe vezetett, hogy kibktse a hazai grfi csald kt gt, ott azonban gynak esett. Utols sorait kis darab papirosra rta, s ezzel a kt mondattal zrta: „Wir sind Bettlers. Hoc est verum.” (Koldusok vagyunk. Ez az igazsg.) Az 1546. februr 17-rl 18-ra virrad jjel hunyta le rkre szemt.
Ingyen kegyelem s j cselekedetek: Luther alapveten eltrt a rmai katolikus tantsoktl az isteni kegyelem s a j cselekedetek krdsben. Teolgija szerint a kegyelem s a hit Istentl kapott ajndk; j cselekedetekkel nem lehet rdemeket szerezni Isten szne eltt. A keresztny ember azonban mgis jt cselekszik, nem azrt, hogy ezzel valamit elrjen, hanem szeretetbl.
Az egyhz: Az igazi egyhz a hvk Krisztusban val kzssge, nem a lthat intzmny s hierarchia a fontos. Az egyhz nem tvedhetetlen, az egyetlen tvedhetetlen igazsg Istenben van. A katolikus felfogssal szemben, amely klnbsget tesz a felszentelt papok s a gylekezet kztt, Luther szerint a keresztsg ltal minden keresztny felszenteldik s joga van igt hirdetni; ugyanakkor a gylekezet felels azrt, hogy arra alkalmas embereket vlasszon tisztsgviselknek.
Egyhz s llam: Isten ktfle mdon uralkodik a vilgban az emberek ltal, ezrt az emberek is ktflk: van aki Isten birodalmhoz s van aki a Vilghoz tartozik. Az egyik birodalomban a llek uralkodik s Krisztus orszgba vezeti a keresztnyeket, a msikban a vilgi hatalom fken tartja a rossz embereket. A kt uralmat nem szabad sszekeverni. A vilgi hatalom hatrt az ApCsel 5:29 hzza meg: „Istennek kell inkbb engedelmeskednnk, mint az embereknek”.
rvacsora: A reformtorok ltalban azt hangslyoztk, hogy a skramentum nem foglalja magba a kegyelmet, csak a hit ltal lehet dvzlni. Ezen tlmenen azonban lnyeges klnbsgek is felmerltek a reformci klnbz gai kztt: mg Luther szerint Krisztus valsgosan jelen van, amikor az ige elhangzik (Realprsenz), Zwingli llspontja az, hogy az rvacsora csak emlkezs Krisztus ldozatra, abban Krisztus testileg nincs jelen.