„Azokat pedig, akik hisznek, ezek a jelek kvetik: az n nevemben rdgket znek ki, j nyelveken szlnak, kgykat vesznek a kezkbe, s ha valami hallosat isznak, nem rt nekik, betegekre teszik r a kezket, s azok meggygyulnak. Az r Jzus pedig miutn ezeket mondta nekik, felemeltetett a mennybe, s az Isten jobbjra lt. Azok pedig elmentek, hirdettk az igt mindentt, az r pedig egytt munklkodott velk, megerstette az igehirdetst a nyomban jr jelekkel.” (Mk 16, 17-20)

Az nnep ldozcstrtk elnevezse a kzpkori rmai katolikus egyhzban terjedt el, mint a hsvti szentldozs hatrnapja. Ebbl ered az egyedlll magyar nv, ms nyelvek inkbb a mennybemenetel tnyt emelik ki. Magyarul hasznlatosak mg az ldoznap s Urunk mennybemenetelnek nnepe kifejezsek, a protestnsok inkbb a mennybemenetel szt rszestik elnyben. Az segyhz az Ascensio Domini (az r felemeltetse) elnevezst hasznlta. Az segyhz a IV. szzadig a Szentllek eljvetelvel egytt, pnksdkor nnepelte. Ksbb, a Szentrs alapjn, Krisztus feltmadsa utni 40. napra kerlt.
Bibliai alapokon
Jzus elragadtatsa tantvnyai szeme lttra trtnt, mint arrl a Szentrs beszmol. „Az r Jzus pedig miutn ezeket mondta nekik, felemeltetett a mennybe, s az Isten jobbjra lt" – rja Mrk evangliuma (16,19). „Ezutn kivitte ket Betniig, felemelte a kezt, s megldotta ket. s mikzben ldotta ket, eltvolodott tlk, s felvitetett a mennybe" – ez a rsz pedig Lukcs evangliumban (24,50-51) olvashat. Az Apostolok cselekedetei rja gy emlkezik meg: „Miutn ezt mondta, szemk lttra felemeltetett, s felh takarta el t a szemk ell." (1,9).
Ezzel szvetsgi jvendlsek teljesedtek be, tbbek kztt a Zsoltrok knyvbenolvashatk: „Flmentl a magas hegyre, foglyokat ejtettl, embereket kaptl ajndkul, mgpedig lzadkat. Most mr ott laksz, Uram Isten!" (68,19). A Zsoltros (110, 1-2) gy is r errl: „gy szl az r az n uramhoz: lj a jobb kezem fell, mg ellensgeidet lbad zsmolyv nem teszem! Hatalmad plcjt kinyjtja az r a Sionrl: Uralkodj ellensgeid kztt.”
A hv emberekre Jzus mennybemenetele utn j korszak ksznttt, mely a mai napig meghatrozza a keresztynek mindennapjait. Errl Pl efezusiakhoz rt levelben olvashatunk bvebben: „s vele egytt feltmasztott, s a mennyei vilgba ltetett Krisztus Jzusban, hogy megmutassa az eljvend vilgban kegyelmnek mrhetetlen gazdagsgt irntunk val jsgbl Krisztus Jzusban" (2,6-7).
Annyi bizonyos, hogy Jzus – mikpp az elbbi idzetek megvilgtjk – a mennyben van s „l a mindenhat Atya Istennek jobbjn". A Heidelbergi Kt gy krvonalazza: „Krisztus valsgos ember s valsgos Isten. Emberi termszete szerint nincs tbb e fldn, de istensgre, fensgre, kegyelmre s Lelkre nzve soha nem tvozik el tlnk." (HK 47.)
nnepre kszlve
A mennybemenetel nnepe elssorban azrt fontos nnepnk, mert ahogy Krisztus mennybemenetelvel gretek teljesedtek be, gy bzhatunk abban, hogy a mg be nem teljesedett gretei is valra vlnak majd. Mikor Jzus a mennybemenetelrl beszlt, gretet tett a Szentllek eljvetelrl: „n azonban az igazsgot mondom nektek: jobb nektek, ha n elmegyek, mert ha nem megyek el, a Prtfog nem jn el hozztok, ha pedig elmegyek, elkldm t hozztok.” (Jn 16, 7). Ezen az nnepen erre az gretre emlkeznk s arra a bizalomra, mellyel Krisztus a tantvnyoktl bcszott: „tanim lesztek Jeruzslemben, egsz Jdeban s Samriban, st a fld vgs hatrig.” (Apcsel 1,8)
Forrs: reformatus.hu
lds, bkessg!
Szigethalmi Reformtus Egyhzkzsg