Hrek - cikkek : Pratlan siker: magyar versekkel nnepli a vilg a reformcit |
Pratlan siker: magyar versekkel nnepli a vilg a reformcit
HKH 2017.03.18. 19:58
Pratlan siker: magyar versekkel nnepli a vilg a reformcit
Mai magyar klt, s egy verst megzenst hazai egyttes alkotsaival is nnepli a protestns vilg Wittenbergben a reformci 500. szletsnapjt.
Az Eurpai Protestns Egyhzak Kzssge (GEKE) 107 tagegyhzat, kztk a lutheri evanglikusokat s a klvini reformtusokat fogja ssze, vagy tvenmilli hvt kpviselve. A szervezet 2014-ben Martin Luther 1517-es fellpsnek, vagyis a reformci megszletsnek flezredik vforduljra nekszvegri plyzatot hirdetett, kt kategriban. A ht orszg kztt megoszl, mintegy szzhsz plyz kzl Miklya Zsolt Kiskunflegyhzn l klt mindkt kategriban els djat kapott. A pratlan magyar siker az egyhzi krkn kvl egyelre visszhangtalan maradt.

Az „j nekszveg egy ismert reformtus, evanglikus vagy metodista dallamra” kategriban az els djat a Zsoltrhang vzjelekben cm vers kapta, melyet Miklya a 66. zsoltr dallamra rt. A „ksbb megrand dallamra rt j szveg” kategria „modern” alkategrijban pedig a Limesen g cm verse futott be, melyet a szintn magyar Hangraforg egyttes zenstett meg. (E kategriban radsul az tfordul egyszer cm Miklya-vers is bejutott az els t kz.)
A mvek, a tbbi helyezettel egytt mrcius 19-n egy istentiszteleten fognak elszr nyilvnosan felcsendlni ott, ahol a reformci megszletett: Wittenbergben, abban a kzpkori pts vrosi nagytemplomban, ahol egykor Luther is prdiklt, s amelynek oltrt a vallsreformer bartja, a kor legnagyobb nmet festje, Lucas Cranach festette. Az nekeket a protestns hagyomnynak megfelelen maga a gylekezet fogja eladni, akiknek Jochen Arnold, egy Hildesheimben mkd, nmetfldn ismert tuds karnagy tantja be. A zenei ksretet a legtbb mhz Uwe Steinmetz szaxofonmvsz s Daniel Stickan orgonamvsz adja, de az eladsba a plyzk muzsikusai is bekapcsoldnak.
A mrciusi dtumot – mint Dvid Adl, a GEKE bcsi munkatrsa, az esemny egyik szervezje elrulta – az indokolta, hogy a mindig is decentralizltan mkd protestns egyhzakban a lutheri fellps napjn, oktber 31-n helyi nnepsgek lesznek, ezrt „nem lehetett volna egy nagy nemzetkzi rendezvnyt aznap lebonyoltani, a klfldi vendgek nem tudtak volna eljnni”. Mrcius 19-e viszont idn az a vasrnap, amikor az 1973-as n. Leuenbergi Konkordirl megemlkeznek: „Ebben a dokumentumban lett hivatalosan vge a protestns felekezetek kztti tanbeli eltsleknek.”
Az eredmnybl ltszik: a nemzetkzi tuds zsri szem eltt tartotta, hogy a kirs szerint a plyamveknek „a reformci aktulis zenett” kell megfogalmazniuk.
A kt vers ugyanis nem vallstrtneti vagy teolgiai vitakrdst rint, hanem a klt vvdsokkal s ktelyekkel teli, nagyon is mai s szemlyes istenkeressrl, istenlmnyrl szmol be.
Hangraforg: Limesen g (Miklya Zsolt verse):
https://www.youtube.com/watch?v=lUa47P1ip54
A cikk folytatsa a Tovbb... gombra kattintva rhet el!
„Szmomra a hit szemlyessge, ›bels szobja‹, a bels szoba hangja a legfontosabb. Luther ezt a mozzanatot emelte ki az egyhz kzvett appartusnak zlett degradldott mechanizmusbl, s helyezte vissza eredeti relcijba az ember-Isten viszonyt” – magyarzza a klt a hvg.hu-nak, hogyan hordozhatjk alanyi kltemnyei a reformci aktulis zenett.
A Zsoltrhang vzjelekben dallama egyvs a reformcival. Az kori, testamentumi szveget Genfben Klvin krsre szedtk versbe, s zenstettk meg, utbbit Loys Bourgeois francia kntor az 1540-es vekben, rgebbi egyhzi nekeket is felhasznlva s tovbbvarilva. „A genfi zsoltrokkal … hitoktat szakot vgezve a fiskoln tallkoztam, ahol is tbb szz neket tanultunk meg kvlrl, s ez nekem revell volt, mig lenygz ez a rgi dalkincs” – tjkoztat a szerz.
A Miklya-vers kzponti metaforja: Isten, mint vzjel. Egy 2015 novemberi interjban, melyet az evanglikus.hu oldalnak adott, a klt a kp sforrsaknt Tandori Dezs esszjt s verseit jellte meg: „Tandori gy kzelti meg Isten ltt, mint ami ott van ltnk anyagban, de nem ltszik, csak egy bizonyos ›fnyszgben‹ tapasztalhat meg. … amikor direkt mdon akarjuk az istentapasztalatot meglni: akkor nem mindig talljuk meg, de amikor egy … spontn hats azt feltrja, akkor ma is, vzjeleinkben felfedezhetjk a jelenltt.”
A vers voltakppen felesel az eredeti zsoltrszvegre: „Nem voltl tbb: az ismeretlen, / kitl reszketni, flni kell”, idzi fel korai rteslseit az rrl, akirl „rgi rsok … regltek” riasztt s idegent. E rgi rsok egyike az a 66. zsoltr, mely ppen ezt a flelmetes Mindenhatt idzi az Egyiptombl kihozott, gytr prbatteleknek kitett zsidk hangjn, mondvn „hlba vittl be minket, megszortottad derekainkat”. (Krolyi Gspr fordtsa) A hl motvum tkerlt a Miklya-versbe is, aki a vzjel megpillantsa eltt – mint rja – megannyi „hlt mertettem rben”, mikzben „hlba n magam kerltem”. Ebbl a kiltstalan behlzottsgbl menekti ki vgl a pillanat, mikor egy paprhajn, „kt lhajts kztt / lttam egy msik hajt szni” – azt, amit a vzjel rajzolt ki.
Mintha ugyanezt a pillanatot krvonalazn, br talnyosabban a korbban, 2013 els napjn rt Limesen g is. Azt, amikor az jszaka vgnek s a nappal kezdetnek limesn, vagyis hatrerdjn strzslva, a talmi „lzads” korszaka utn szvt „egy j lakat / markolja s igzi”.
Ennek is vannak a modern magyar irodalomba s a rgmlt eurpai kltszetbe nyl gykerei. Pilinszky Jnos „Te gyzz le engem jszaka” kezdet versre vlaszol rgtn mr a „Te gyzz le inkbb, virradat” kezdsorral. De mintha mindkt napszak ugyanazt a nyomaszt-felemel fels hatalmat jelenten meg a kt, hasonl habitus kltnl.
A versels is ugyanaz: a kzpkori ambrozinus himnusz varinsa, melyet a hagyomny a 4. szzadi Szent Ambrus pspk egyhzatyhoz kapcsol. A kzpkori formt a protestnsok is tvettk, „hiszen a reformci nem azzal a szndkkal szletett, hogy mindent kitakartson, hanem azzal, hogy a hitet visszavigye az eredethez” – magyarzza Miklya.
St „Luther ›bredse‹ is egy olyan ighez kapcsoldik, Habakuk prfta knyvbl” amely rmelve a Limesen gre „a hit rpozcijrl tanskodik: ›rhelyemre llok, … figyelek, vrva, hogy mit szl hozzm s mit felel panaszomra… az r‹”. Egyb testamentumi vonatkozsra is utalva Miklya hozzteszi: „Az n rpozcim a hajnal, s Dvid zsoltra az elkpe: Ksz a szvem, Istenem… bredj, lelkem, bredj, lant s hrfa, hadd bresszem a hajnalt!”
A plyzatra Miklya hvta fel a gyri Hangraforg muzsikus prosnak, F. Sipos Bea s Faggyas Lszl figyelmt, akik ltek a lehetsggel, s a „dntben” kapott djat mr egytt nyertk el. Az egyttes 2003 ta zenst meg klasszikus s kortrs magyar verseket, de npdalok s magyar trtnelmi nekek sajt vltozatait is neklik. A Limesen g f szlama F. Sipos cseng hangjn szlal meg, amit a frfihang, illetve kt gitr s hrom furulya ksr; jelenleg meghallgathat a YouTube-on is. A HVG-nek elrultk, cljuk az volt, hogy „a dallam egyszer vonalvezets legyen, knnyen megjegyezhet vagy nekelhet”, vagyis, a kirk szndknak megfelelen, valban a gylekezetek repertorjt gazdagtsa.
A Hangraforg interpretcija emellett ders, szinte jtkos, ami nem idegen a kt komoly vers alkotjnak vilgtl. Miklya felidzi, hogy a Zsoltrhang vzjelekben drmai szvegnek kedvelt rgi dallamra szabsa „gyermeki jtkk vlt” szmra, mrpedig ppen „ez a gyermeki ltrm, rvendezs az egyik, ami nagyon hinyzik a mai egyhz ›felntt‹ gyakorlatbl, s nekem klti feladatom ebben segteni.”
Miklya Zsolt nvjegy |
Miklya Zsolt (1960) plyja sorosan kapcsoldik felesge, Luzsnyi Mnikhoz, akivel tz ven keresztl tantk voltak, majd kzsen az irodalom fel fordultak. t gyermekk szletett. „Mnika s Anna lnyunk elismert r, csaldunk egyfajta alkoti mhely, amibe a gyerekek is bekapcsoldnak” – rja. A hzaspr mindkt tagja hitoktat is, s tevkenysgk ktdik a kiskunflegyhzi protestns htter Parakletos Knyveshzhoz, melynek a frj a felels szerkesztje, tovbb az r Cimbork alkotkzssghez, a gyerek- s ifjsgi irodalom orszgos jelentsg mhelyhez.
Mg azonban Mnika przt alkot, Zsolt elssorban lrikus. Ht nll versesktete jelent meg 1999 ta, ebbl t gyermekversekkel, tovbb egy meseknyve. Szinte minden jelents irodalmi lapban, antolgiban publikl, verseken kvl irodalmi esszket s tanulmnyokat is. 2007-ben Quasimodo emlkdjat, 2014-ben pedig NKA alkoti sztndjat kapott egy szonettregny megrsra.
A jzusi „bels szoba” halk szav, visszahzd kltje nem az vforduls nnepls bereflektorozott termeibe vgyik, m fontosnak tartja az nnepi alkalmat, mely az embereket tkrbe nzsre ksztetheti. Nem mindegy, mondja, hogy az vforduln „az egyhz a maga appartusval altat mechanizmusknt vagy breszt mozzanatknt hat az emberekre”.
Zsoltrhang vzjelekben
a 66. zsoltr dallamra
l sznekrl lmodoztam,
gyerkc, a papiros felett.
Tncost lttam a szndobozban
beszradt vzfestk helyett.
Lapomat fny fel emeltem:
ttetsz minta vzjeln
haj szott fnyes mederben,
nem tudtam, te vagy az, vagy n.
Azta hny hajban ltem,
hny j parton vrt tveds?
Hny hlt mertettem rben,
hny j szt rejtett feleds?
Porszemnyi lttel szembesltem,
part menti szl szemembe fjt,
hlba n magam kerltem,
gy reztem, nincs mr kit.
Nem voltl tbb: az ismeretlen,
kitl reszketni, flni kell.
Nem voltl ms: kimondhatatlan,
csendet tt gi jel.
Rgi rsok rlad rtak,
rlad regltek ezt meg azt,
n meg a paprt sszegyrtem,
nem leltem rsban vigaszt.
m kinn a parton, elfogottan,
vzjeled rajtam tttt:
paprhaj fl hajoltam
egyszer, s kt lhajts kztt
lttam egy msik hajt szni.
Azta rla lmodom.
Mr bennem szik, nem hagy futni,
l mederr vltozom.
|
Forrs: http://hvg.hu/kultura/20170318_Paratlan_siker_magyar_versekkel_unnepli_a_vilag_a_reformaciot
lds, bkessg!
Szigethalmi Reformtus Egyhzkzsg
|